2023-11-26 09:24:13
2023-11-18 13:15:23
2023-11-18 13:15:23
9476721
@Olga Matná-Schrödingerova
#wykluczenietransportowe #kooperatywy #anarchizm #prowincja
Żeby Piotrowi całkiem wątku nie zawłaszczyć, piszę tutaj.
1. Osobiście dotkliwy problem zasadza się na tym, że Wschowa, dla osób bezsamochodowych, a zarazem na wózku (@kanako ), ma praktycznie jeden środek dojazdu "do cywilizacji" (Głogów lub Leszno) - szynobus. Szynobusem zarządza Polregio, funduje go województwo lubuskie, a jeździ przez trzy województwa na trasie Leszno-Głogów z jednym kursem dziennie wydłużonym do Zielonej Góry. Dopóki się nie zepsuje.
W tym roku zepsuty był przez pół sierpnia, a autobusowa komunikacja zastępcza to były lokalnie wynajęte autobusy, w których dostępność dla wózka pojawiała się losowo i niespodziewanie, a więc K. przeważnie jeździła siedząc na schodkach lub podłodze (niedostępność komunikacji autobusowej to temat opisany już na tysiąc sposobów).
Byłem o krok od próby zorganizowania floodowania Polregio (via ich formularz skarg i wniosków) żądaniami postawienia do dyspozycji drugiego składu w rezerwie, ale zaczął się rok szkolny i awarii jest jakby mniej.
Ludność okoliczna (ta, której jeszcze chce się o tym myśleć) żyje cichą nadzieją, że tę dziwną linię przejmą Koleje Dolnośląskie lub Wielkopolskie. Szczególnie Dolnośląskie mają caaałkiem inne podejście do AKZ.
Z tego tematu możnaby wyprowadzić szerszą akcją monitorowania dostępności AKZ u różnych operatorów, szczególnie przy okazji przetargów rozpisywanych dla przewoźników autobusowych.
Jest to temat lekki, łatwy i przyjemny (do ruszenia praktycznie bez ruszania się zza komputera) co nie ujmuje jego użyteczności. Utrudnieniem jest powolność procesów. Sprawa wymaga mniej siły, a więcej wytrwałości i cierpliwości.
#wykluczenietransportowe #kooperatywy #anarchizm #prowincja
Żeby Piotrowi całkiem wątku nie zawłaszczyć, piszę tutaj.
1. Osobiście dotkliwy problem zasadza się na tym, że Wschowa, dla osób bezsamochodowych, a zarazem na wózku (@kanako ), ma praktycznie jeden środek dojazdu "do cywilizacji" (Głogów lub Leszno) - szynobus. Szynobusem zarządza Polregio, funduje go województwo lubuskie, a jeździ przez trzy województwa na trasie Leszno-Głogów z jednym kursem dziennie wydłużonym do Zielonej Góry. Dopóki się nie zepsuje.
W tym roku zepsuty był przez pół sierpnia, a autobusowa komunikacja zastępcza to były lokalnie wynajęte autobusy, w których dostępność dla wózka pojawiała się losowo i niespodziewanie, a więc K. przeważnie jeździła siedząc na schodkach lub podłodze (niedostępność komunikacji autobusowej to temat opisany już na tysiąc sposobów).
Byłem o krok od próby zorganizowania floodowania Polregio (via ich formularz skarg i wniosków) żądaniami postawienia do dyspozycji drugiego składu w rezerwie, ale zaczął się rok szkolny i awarii jest jakby mniej.
Ludność okoliczna (ta, której jeszcze chce się o tym myśleć) żyje cichą nadzieją, że tę dziwną linię przejmą Koleje Dolnośląskie lub Wielkopolskie. Szczególnie Dolnośląskie mają caaałkiem inne podejście do AKZ.
Z tego tematu możnaby wyprowadzić szerszą akcją monitorowania dostępności AKZ u różnych operatorów, szczególnie przy okazji przetargów rozpisywanych dla przewoźników autobusowych.
Jest to temat lekki, łatwy i przyjemny (do ruszenia praktycznie bez ruszania się zza komputera) co nie ujmuje jego użyteczności. Utrudnieniem jest powolność procesów. Sprawa wymaga mniej siły, a więcej wytrwałości i cierpliwości.
reshared this
Olga Matná-Schrödingerová i Przemysław Wala reshared this.
8Petros [Signal: Petros.63]
in reply to 8Petros [Signal: Petros.63] • •Przyszedł mi wtedy do głowy szkic usługi transportowej jak ulał dla kooperatywy konsumenckiej (niekoniecznie anarchistycznej, choć oczywiście taką bym wolał). Jej kluczowe elementy to:
- Wolnobieżne (do 45 km/h) busiki elektryczne (bo elektromobilność łatwiej finansować)
- Zasada marszrutki - stałe trasy, bez stałych przystanków, ale godziny jazdy skorelowane z pociągami lub "dużym" transportem autobusowym.
- Karty "klubowe" pozwalające zarezerwować miejsce w pojeździe
- Komunikacja online, dzięki czemu pasażer wie, gdzie jest pojazd, a kierowca wie,... pokaż więcej
Przyszedł mi wtedy do głowy szkic usługi transportowej jak ulał dla kooperatywy konsumenckiej (niekoniecznie anarchistycznej, choć oczywiście taką bym wolał). Jej kluczowe elementy to:
- Wolnobieżne (do 45 km/h) busiki elektryczne (bo elektromobilność łatwiej finansować)
- Zasada marszrutki - stałe trasy, bez stałych przystanków, ale godziny jazdy skorelowane z pociągami lub "dużym" transportem autobusowym.
- Karty "klubowe" pozwalające zarezerwować miejsce w pojeździe
- Komunikacja online, dzięki czemu pasażer wie, gdzie jest pojazd, a kierowca wie, ilu pasażerów czeka po drodze.
Jest to wszystko technicznie dość proste, prawnie wymagałoby trochę wygibasów, ale najtrudniej będzie oczywiście znaleźć miejsce i ludzi na wdrożenie pilotażowe.
Około początku 2024 roku rusza malutkie stowarzyszenie TePeWu, które ma za zadanie budować wolną od kapitalizmu infrastrukturę podtrzymania życia. Jeśli znajdę osoby zainteresowane, będę chciał ten temat pociągnąć.
reshared this
szescstopni, Olga Matná-Schrödingerová i Przemysław Wala reshared this.
Przemysław Wala
in reply to 8Petros [Signal: Petros.63] • • •Żeby komunikacja zbiorowa działała, musi być tania, stała, sprawna i dostępna.
Jak na razie za wzór mogę stawić gminę Buk, której włodarze w końcu zrobili coś dobrego dla mieszkańców i zorganizowali bezpłatne busy jeżdżące po gminie (sam będę z nich niebawem korzystał).
Ogólnie - masz świetny pomysł, ale zbiorkom nie lubi komplikacji. Bo to zawsze "siądzie".
8Petros [Signal: Petros.63]
in reply to Przemysław Wala • •A może "pochwalić" i usadzić?
Szczęśliwie mniej więcej odkąd skończyłem pięćdziesiątkę, przestały takie wypowiedzi na mnie działać. A i przedtem zdarzyło mi się robić rzeczy "niemożliwe".
Jeśli znajdę ludzi gotowych do podjęcia tematu, to go przetestujemy i nie omieszkam się podzielić wynikiem - jaki by nie był. A jak nie, to nie. I tak mam co robić...
Przemysław Wala
in reply to 8Petros [Signal: Petros.63] • • •1) "stałe trasy, bez stałych przystanków" - no nie ma szans. Na 100% pojawią się problemy. To, gdzie się auto zatrzyma musi być jasne.
2) Rezerwacja miejsc - to może urodzić patologię
3) Komunikacja online - ja rozumiem coś na kształt rozkładów online Kolei Wlkp, aby dowiedzieć się czy autobus ma opóźnienie. Więcej to koszty, które niewiele dadzą w zamian.
8Petros [Signal: Petros.63]
in reply to Przemysław Wala • •2. Wszystko może urodzić patologię. Uważam, że taka forma, jaka mam w głowie, tej patologii urodzi najmniej. Plus pilotaż: solvitur ambulando.
3. W jedną stronę: https://komunikacja.lubin.pl/
W drugą - właśnie online rezerwacja miejsca z aplikacji (tylko dla członków kooperatywy). Dużo korzyści przy minimalnych kosztach.
8Petros [Signal: Petros.63]
in reply to 8Petros [Signal: Petros.63] • •1. Każdy może zajrzeć na stronę kooperatywy i sprawdzić gdzie jest interesujący go pojazd i ile jest w nim wolnych miejsc. Dzięki temu wie, czy jest sens czekać tam gdzie jest (przystanek, czy nie).
2. Każdy członek kooperatywy ma aplikację (lub profil na stronie), gdzie może się zalogować, podać (aplikacja to robi automatycznie) swoją lokalizację, i zgłosić, że chce jechać wskazanym pojazdem. W ten sposób ma zapewnione, że nikt go po drodze nie "podsiądzie" - kierowca i wszyscy obserwujący online maja tę samą informację.
To jest tylko dla członków kooperatywy, bo oni podpisują zobowiązanie, że zapłacą za przejazd, nawet jeśli nie skorzystają.... pokaż więcej
1. Każdy może zajrzeć na stronę kooperatywy i sprawdzić gdzie jest interesujący go pojazd i ile jest w nim wolnych miejsc. Dzięki temu wie, czy jest sens czekać tam gdzie jest (przystanek, czy nie).
2. Każdy członek kooperatywy ma aplikację (lub profil na stronie), gdzie może się zalogować, podać (aplikacja to robi automatycznie) swoją lokalizację, i zgłosić, że chce jechać wskazanym pojazdem. W ten sposób ma zapewnione, że nikt go po drodze nie "podsiądzie" - kierowca i wszyscy obserwujący online maja tę samą informację.
To jest tylko dla członków kooperatywy, bo oni podpisują zobowiązanie, że zapłacą za przejazd, nawet jeśli nie skorzystają.
Przemysław Wala reshared this.
Przemysław Wala
in reply to 8Petros [Signal: Petros.63] • • •Stała, łatwa, tania i dostępna.
Te warunki muszą być spełnione razem.
8Petros [Signal: Petros.63] likes this.
8Petros [Signal: Petros.63]
in reply to 8Petros [Signal: Petros.63] • •like this
kwj@hub.hubzilla.de⚪🔵⚪🟡 likes this.
reshared this
Kuba Orlik, Olga Matná-Schrödingerová i Przemysław Wala reshared this.
Olga Matná-Schrödingerová
in reply to 8Petros [Signal: Petros.63] • • •Wrócę do sprawy później.
8Petros [Signal: Petros.63]
in reply to Olga Matná-Schrödingerová • •Tu można coś zrobić, bo spółki kolejowe mają już wprowadzone standardy i szkolenia z zachowania wobec OzN - wystarczyłoby wprowadzić do przetargów wymóg, żeby kierowcy przeszli przez takie same szkolenia.
Większym problemem jest kwestia taboru. Autobusy turystyczne nie dają specjalnego pola manewru (patrz ilustracje), ale dopisanie punktów w... pokaż więcej
Tu można coś zrobić, bo spółki kolejowe mają już wprowadzone standardy i szkolenia z zachowania wobec OzN - wystarczyłoby wprowadzić do przetargów wymóg, żeby kierowcy przeszli przez takie same szkolenia.
Większym problemem jest kwestia taboru. Autobusy turystyczne nie dają specjalnego pola manewru (patrz ilustracje), ale dopisanie punktów w przetargach za podstawienie taboru niskopodłogowego miałoby sens. Koleje Dolnośląskie mają własny taki tabor. Koleje Mazowieckie mają. Polregio ani Koleje Wielkopolskie nie chwalą się autobusami (może żeby nie robić wrażenia, że często są potrzebne?). Z praktyki wiemy, że wynajmują autobusy od operatorów - i że te autobusy są coraz skromniejsze. Przyszłość nie wygląda różowo.
Oboje z @kanako jesteśmy zamiłowanymi podróżnikami, zwłaszcza kolejowymi. Dlatego zależy nam, aby koleje rozkwitały - razem z autobusową komunikacją zastępczą.
kwj@hub.hubzilla.de⚪🔵⚪🟡 likes this.